5 października 2009

CAD dla majsterkowicza i projekt altany


Podobno są ludzie, którzy potrafią wymyśleć projekt i od razu zwizualizować go sobie w głowie. Dla mnie i pewnie większości zwykłych ludzi jest to za trudne. Muszę sobie pomagać - rysunkiem, szkicem.. Osobiście z braku realnej potrzeby nigdy nie testowałem nigdy programów typu CAD opierając się na opiniach, że są super, ale dobre dla zawodowców, a nauka obsługi trochę chwilę zajmuje (poza tym legalny - kilka tysiączków stoi). Jakiś czas temu wpadłem na informację, że jest darmowy program do tworzenia obiektów 3D do Google Earth - wtedy się tym w ogóle nie zainteresowałem, bo nie miałem zamiaru takowych robić po prostu.
Do czasu aż zapadła decyzja żeby altankę. Nikt nie był pewien jak ma ona wyglądać, ile i jakiego materiału trzeba przygotować. Postanowiłem wypróbować wtedy Google Sketchup (na forach wszyscy krzyczeli, że taki prosty). Faktycznie jest - po lekturze elementarnego przewodnika video, zacząłem rysować projekt - krok po kroku, od szkieletu, poprzez finalną wizualizację i naprawdę nie było to trudne. W końcu zainteresowani zobaczyli projekt i powiedzieli - jest OK.
Co mi daje Sketchup - przede wszystkim widzę co powstanie, mogę eksperymentować, poprawiać i wymierzyć wszystko wirtualną miarką. W przypadku altany było to tak:

1. Najpierw rozrysowałem szkielet, żeby wiedzieć ile belek i jak grubych trzeba zamówić. Pracę zapisywałem w etapach, żeby ewentualnie móc wrócić i modyfikować.










2. Po kolei narysowałem pozostałe elementy, nałożyłem teksturę, żeby obraz był bliższy rzeczywistości. Powstał projekt 3D tak, że można sobie obejrzeć go ze wszystkich stron.











3. Efekt finalny. Podczas budowy doszły jeszcze udoskonalenia konstrukcyjne (poprzeczne belki podpierające) kilka dodatkowch śrub dla stabilności i gotowe. Budowa miała miejsce w maju, tak altana wygląda w październiku. Ciekawy jestem jak wytrzyma zewnętrzna lakierobejca Duluxa (sosna naturalna) - ale to pogadamy za parę lat ;-).

4. Projekt altany załączam, ale... nie jest idealny. Na pewno jednak spełnił swoje zadanie ponieważ znacząco ułatwił zadanie, chociaż brakuje mu kilku szczegółów... Plik do pobrania jest tutaj.
Zachęcam do wypróbowania tego programu. Jeżeli ktoś majsterkuje, zastanawia się jak zbudować zjeżdżalnię dla dzieci, ławkę ogrodową, chce przebudować dom - Sketchup z pewnością się przyda.

2 komentarze:

  1. Wszystko pieknie tylko mam pytaie na czym stoi a altanka?? Na golej ziemi czy na podkladach z betonu?? prosze o odpowiedz na e-mail: trzask36@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 🤦🏼‍♂️🤦🏼‍♂️🤦🏼‍♂️

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...